Köp- och leveransvillkor

Genom att fullfölja ett köp via vår webbshop accepterar du våra köp- och leveransvillkor och det är din skyldighet att ta del av dessa innan du fullföljer ditt köp!

 

Leverans:

Leverans inom Sverige:

Normal leveranstid är cirka 1-3 dagar från oss till kund alternativt utlämningsställe. Vissa orter kan komma att ha längre leveranstider och detta styrs av PostNords och Schenkers utkörningsscheman. Vi skeppar dock normalt samma dag (vardagar) eller nästkommande vardag. Paketets storlek avgör om vi skeppar med PostNord eller med Schenker. Vi strävar alltid efter att försöka packa så att varorna går ner i din brevlåda och gör det inte det så aviseras du om att paketet har lämnats in via ett ombud. Under semestertider, Black Friday, Cyber Monday, långhelger, klämdagar och jul- och nyårshelgerna råder vi våra kunder att var ute i god tid, men lovar att göra vårt yttersta för att din order ska skeppas så fort som möjligt. Vi ger inte ekonomisk ersättning för eventuell försening som beror på fraktföretaget. Vi har inte något minimikrav på ordervärde utan alla ordrar är lika varmt välkomna. Om du vill hämta ut dina varor på vår lagershop i Linköping så kan detta göras efter en överenskommelse om dag och tid. Frågor kring leveransen sker med fördel via e-post på info@festhosjenny.se. Önskar du leverans till en företagsadress där paketet inte går ner i brevlådan och du inte vill hämta det hos ett ombud så tar vi ut den faktiska kostnaden för detta - hör av er till oss innan ni lägger in er order så löser vi det case by case. Om du ej löser ut dina beställda varor och de går i retur till oss så fakturerar vi dig 300 kr för att täcka de kostnader som uppstår för transport och administration. Vi skeppar inte heliumfyllda ballonger utan dessa måste hämtas på vår lagershop i Linköping.

Leverans till Norge:

Vi testar under en period att skeppa till Norge och dessa villkor kan komma att ändras efter testperioden och efter en utvärdering av denna. Normal leveranstid är cirka 3-5 dagar från oss till kund. Vi skeppar med PostNord eller DHL och om de inte skeppar till vissa orter i Norge så förbehåller vi oss rätten att kansellera er order och ni meddelas om detta via e-post. Frakten till Norge är baserat på försändelsens storlek och vikt och tillkommer på ordervärdet som ni ska betala in till oss via förskottsbetalning. Fraktkostnaden kan dock aldrig understiga 100 SEK exkl. moms som är vårt minimibelopp för frakten för alla norska ordrar. Vi meddelar er per e-post vilket belopp ni ska betala in inklusive frakt när vi har fått er order och beräknat frakten. Alla ordrar till Norge skeppas mot förskottsbetalning och utan moms och det är ert ansvar som mottagande kund i Norge att betala eventuell tullavgift, hanteringskostnad och moms när ni löser ut paketet. Vid en ev. retur så står ni själva för fraktkostnaden och administrationen för detta och vi återbetalar inte fraktkostnaden som vi har haft till er när vi skeppade er order. Vi återbetalar endast produkternas kostnader. 

 

Ångerrätt/Reklamation

Vi följer distansavtalslagen gällande köp över internet. Du har således full ångerrätt/öppet köp inom fjorton (14) dagar från det att du har mottagit varorna och detta måste meddelas oss så snart som möjligt, dock inom dessa fjorton dagar. Varorna måste återbördas i oskadat skick tillsammans med eventuell originalförpackning inom två veckor från godkänd retur för att ångerrätten skall gälla. Du står själv för returfrakten som skickas tillbaka till:

Fest hos Jenny AB, Sunnorpsgatan 8, 582 73 Linköping

Kontakta oss med fördel via e-mail på info@festhosjenny.se för ett förhandsgodkännande av eventuell retur. Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) beslut.

ARNs kontaktuppgifter:

Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm

Besöksadress: Kungsholmstorg 5, Stockholm

Hemsida: www.arn.se

Tel: 08-508 860 00

EU Kommissionen - Online Dispute Resolution

För handel inom EU där köparen och säljaren befinner sig inom EU kan man även använda sig av en "utanför-domstolen-tvistlösning" via denna länk: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/?event=main.home.show

Upptäcker du skador på ditt paket skall du omedelbart skadeanmäla detta till PostNord. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transporthanteringen, skall du kontakta transportbolaget och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportbolaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Övriga skadade produkter som ej rör transporthanteringen tas direkt med oss via info@festhosjenny.se.

Vi följer Konsumentköplagen gällande reklamationer. När vi mottar varorna från våra leverantörer utför vi noggranna kontroller av varornas skick och gör det även vid leveransen till er för att undvika onödiga reklamationer pga dåligt/trasigt skick.

 

Betalningsalternativ

Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen och således hanterar de alla frågor som kan uppstå kring detta medan själva köpet av varorna görs direkt med Fest hos Jenny. Produktspecifika frågor och frågor gällande leveransen ska därför riktas direkt till Fest hos Jenny med fördel via e-mail på info@festhosjenny.se. 

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.
 

Dataskyddspolicy

Vi värnar om din säkerhet och integritet och den nya lagen GDPR (General Data Protection Regulation) som träder i kraft den 25 maj 2018 och som ersätter PUL (Personuppgiftslagen) stärker ditt skydd vilket vi på Fest hos Jenny välkomnar. Mycket är sig likt, men dina rättigheter som individ har stärkts och kraven på hur företag hanterar och behandlar dina personuppgifter har ökat.

I vår dataskyddspolicy beskriver vi bland annat vilka personuppgifter vi tar in och hur vi hanterar dessa samt hur länge vi sparar dem, vilka rättigheter du har gällande dina personuppgifter och hur du gör för att kontakta oss gällande dessa. Läs mer här Dataskyddspolicy

 

Sekretess:

Vi säljer inte vidare era kontaktuppgifter till andra aktörer utan det stannar i säkert förvar hos oss. Vid särskilda skäl kan dock informationen komma att lämnas ut till t.ex. polis, åklagare eller liknande om de begär ut uppgifterna från oss eller då vi misstänker bedrägeri.


Force Majeure:

I händelse av krig, naturkatastrof, arbetsmarknadsåtgärder så som t.ex. strejk eller liknande händelser som är utom vår kontroll och som skäligen ej kunnat förutses skall hänvisas till Force Majeure och befriar Fest hos Jenny AB från sina förpliktelser gällande ingångna avtal.

 

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

 

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Drift & produktion:  Wikinggruppen